Inmiddels is bijna iedereen lid van minimaal een social media platform. Of dit nu Facebook, LinkedIn of het nieuwe TikTok is, bijna iedereen in Nederland heeft minimaal een account. Uit onderzoek blijkt dat de meest gebruikte social media WhatsApp, Facebook en YouTube zijn. Daarnaast is te zien dat het aantal mensen dat Instagram gebruikt blijft toenemen. Dit zijn dus ook voor de dierenartsenpraktijk interessante media om wat mee te doen. Maar goed, de kans is groot dat je dit allemaal al eens gehoord hebt.

Waar moet je op letten bij het beheren van een social media pagina voor je praktijk of bedrijf? Allereerst is het belangrijk om je doelgroep goed in beeld te hebben. Wat vinden jouw volgers leuk om te zien? Op welke berichten krijg je de meeste interactie? Door verschillende soorten berichten te plaatsen kun je ontdekken wat jouw volgers graag willen zien. Het is dan ook belangrijk om je pagina’s te monitoren. Je kan het aantal likes en reacties monitoren, of je bekijkt hoe vaak een bericht gedeeld is. Het is goed om niet alleen te kijken naar het bereik maar ook naar de interactie op je berichten.

Interactie verhogen

Er zijn een aantal manieren waarop je de interactie op je berichten kan verhogen. Laat bijvoorbeeld je volgers meebeslissen over iets. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe kleur op de wand in de wachtkamer. Wat ook vaak werkt is om leuke en grappige feitjes te delen met de vraag: waar of niet waar? Je volgers geven dan aan of zij denken dat het klopt of dat het een fabeltje is. Let wel op dat je dit doet met feiten die passen bij de dierenartsenpraktijk. Het is natuurlijk gek om ineens feiten over auto-onderdelen te gaan plaatsen. Zorg er dus voor dat alle berichten die je plaatst passen bij jouw praktijk.

Wat voor veel organisaties goed werkt is het in beeld brengen van de mensen die er werken. Plaats dus regelmatig foto’s van werknemers. Dit kan natuurlijk wanneer ze bezig zijn met een van de dieren die in de praktijk komt. Let wel op: jullie volgers zijn dierenliefhebbers (anders hadden ze zelf geen dier)! Het is belangrijk om jezelf af te vragen of jouw volgers zitten te wachten op bloederige operatie foto’s. Het is natuurlijk logisch dat je wil laten zien wat je kan, maar zitten je volgers daar echt op te wachten?

Monitoren

Het belangrijkste bij het beheren van een social media pagina blijft: testen testen testen. Wat voor de een werkt hoeft bij de ander niet te werken.  Zorg dat er een of twee personen verantwoordelijk zijn voor het plaatsen, beheren en monitoren van berichten op social media. Zo kan er het beste gekeken worden wat voor berichten er voor jouw praktijk goed werken.

 

Als laatste wil ik jullie graag meegeven dat het creëren van content voor social media vooral heel erg leuk is om te doen! Iedereen binnen het team heeft daar vast eigen leuke en creatieve ideeën voor, maak daar zeker gebruik van!

Leave a Reply