Op 8 augustus is het Internationale Kattendag. Naast good old Dierendag op 4 oktober en de ter ziele gegane Week van het Huisdier is er nu dus een speciale dag waarop we schaamteloos onze liefde voor katten mogen uiten. Voor mij als dierenarts levert zo’n speciale dag toch wat gemengde gevoelens op. Enerzijds is alle extra aandacht voor het welzijn en de levenskwaliteit van katten meer dan welkom, maar anderzijds is het volgens mij eigenlijk elke dag kattendag. Iedere dag verdienen deze koninklijke schepsels alle zorg, aandacht en toewijding van hun hofhouding te krijgen, want een hond heeft een baas, maar een kat heeft personeel.

Onderzoek

Het gedrag van onze huiskat is dan ook geenszins te vergelijken met het roedeldier hond. En toch gebeurt dat helaas nog veel en vaak. Katten worden door eigenaren, dierenartsen, productontwikkelaars en medicijnfabrikanten nog regelmatig aangezien als kleine honden. Onderzoeksbudgetten bij universiteiten, specialistische centra en het bedrijfsleven worden vooral besteed aan research bij honden. En als men dan wat gevonden heeft, dan kijkt men daarna hoe het bij katten zit. Op die manier blijft de kennis en kunde over katten steeds een beetje achterlopen en da’s erg jammer. Gelukkig zijn er ook veranderingen zichtbaar.

Cat Friendly

Zo heeft het begrip ‘Cat Friendly’ een duidelijke plaats gekregen in de dienstverlening van menig moderne dierenkliniek. Door de kennis, houding en het gedrag van diergeneeskundige professionals op het gebied van kattengedrag en -geneeskunde te vergroten, is de behandeling van katten met sprongen vooruit gegaan. Op veterinair technisch vlak, maar ook en op het gebied van gedrag en omgang. Waar een decennium geleden regelmatig blazende katten achter kasten vandaan werden gevist met indrukwekkende fixatiehandschoenen, heeft menig kliniek nu een aparte kattenspreekkamer met rustgevende feromonen, kattenspeeltjes en warme, zachte behandeldekentjes.

Sinds enkele jaren zijn er zelfs klinieken gestart die uitsluitend katten behandelen. Een prachtige en terechte ontwikkeling die aansluit bij de wensen van de moderne client. Een client die gewoon het beste wil voor zijn geliefde kat en voor zichzelf. Door daar gericht op in te spelen levert een Cat & Client Friendly Clinic uiteindelijk friendly cats en friendly clients op en dat is nou precies wat je als dierenarts en paraveterinair zo graag wilt. Ook hier geldt dus weer het aloude communicatie-adagium van ‘wat je geeft, dat krijg je terug’.

Ik wens u en uw kat op 8 augustus een heerlijke Internationale Kattendag toe. En natuurlijk alle dagen daarna 😊

Leave a Reply